18 лютого
Інформація бля батьків
ПСИХОЛОГІЯ ДЛЯ ВСІХ
ПРОГРАМИ
ДЛЯ БАТЬКІВ, ЯКІ ДОПОМОЖУТЬ КОНТРОЛЮВАТИ ПРОВЕДЕННЯ ЧАСУ ДИТИНИ В ІНТЕРНЕТІ
Безумовно, постійно
лізти в особистісний простір дитини не
найкраща ідея. Але як тільки підліток починає користуватися інтернетом,
необхідно проконтролювати, скільки часу він проводить у віртуальному світі, які
сайти відвідує, з ким спілкується. Чи немає чого підозрілого? Поспостерігати за
школярем слід і тоді, коли відбуваються
явні зміни в його поведінці: не властиву йому замкнутість, агресивність,
заляканість, надмірну обережність. На жаль, не всі діти на всі 100% довіряють
батькам. Не всі своєчасно діляться з ними своїми проблемами, тому відтягують
висвітлення проблеми на «потім». Візьміть собі в помічники програми, які можна
встановити на домашній комп'ютер:
«Adult Blocker» не програма, а розширення в браузері «Google
Chrome». Цей плагін допомагає заблокувати сайти потенційно небезпечного змісту:
сайти порнографічної спрямованості, форуми, сайти, які реагують на
«блок-слова». До «блок-слів» можуть належати: «зброя», «самогубство»,
«вбивство», «наркотики» і т.п. Від небезпечного контенту ваша дитина застрахована!
«Child Web Guardian
Pro» ця програма виконує той самий набір
функцій, що і попередня, але тут є ще одна корисна функція ‒ контроль часу.
Батьки можуть встановити ліміт, наприклад, 2 години на день. Після чого комп'ютер
вимкнеться. Можна обирати різні варіанти стандартного графіка, який
пропонується програмою, а можна встановити вручну.
«Kids Control 1.6»
у цій програмі об'єднані функції обмеження перебування в інтернеті за часом, а
також блокування сайтів із забороненим контентом. Примітним в «Kids Control
1.6» є те, що можна контролювати гаджети дітей. Наприклад, встановлювати
контроль на планшет або смартфон.
«Кібер Мама» програма для встановлення графіку роботи за
комп'ютером. Дисципліна фундамент
усвідомленості. Якщо у дитини є чіткий графік життя, в якому вона навчається,
розвивається, приділяє час спорту та хобі, то навряд чи вона буде занадто довго
сидіти в інтернеті. За допомогою програми «Кібер Мама» ви зможете встановити
графік роботи за комп'ютером, і підліток буде витрачати певну кількість часу в
мережі для підготовки до навчання.
Інтернет це, безумовно, чудовий винахід суспільства, адже дозволяє людям зробити життя комфортнішим, надаючи можливості для постійного розвитку, особистісного зростання, освіти. Але головне дозовано і вибірково споживати інформацію.
Чому
підлітки чинять необдумано й що з цим можна зробити батькам та в школі
Я відстежила сезонність хвиль тривоги і страшних новин про
підлітків. Спогади у Фейсбуці саме в ці дні піднімали матеріали про паніку,
синіх китів, ризиковану поведінку підлітків у 2017–19 роках.
Коли щось загрожує життєвості, безпеці, особливо наших дітей –
природно панікувати. Природно відчувати жах, безпорадність, дізнаючись
інформацію про трагедії. Але під час паніки ми точно обираємо не конструктивні
дії. Ми суб’єктивні.
Мене позначають у постах у
батьківських групах, і приходять повідомлення від батьків і вчителів із
запитаннями, на які в мене немає однозначної відповіді: як напевне уберегти дітей від
страшних виборів?
Пошукаймо відповіді разом.
1. Синдром
Вертера (пошукайте, будь ласка, інформацію про це). Чим докладніше, активніше,
“більш насиченою” буде подаватися інформація про трагедії в ЗМІ – тим більше
буде провокуватися подібна поведінка. Причому, саме в тій віковій категорії,
саме в того типу, який описують у новинах. Не можна робити інформацію про
ризик, самогубства “смачною”. Є дослідження про вплив
зменшення інформації про трагедії на кількість “послідовників”. Пошукайте їх,
будь ласка. Я дуже сподіваюся на відповідальність ЗМІ.
2. Якщо прямо зараз сталася критична
ситуація – говорити про неї з дітьми має не “зовнішній експерт”, а ті, хто
дітям близькі, ті, кому вони довіряють. Ті, хто можуть розділити їхні
почуття. Їм важливо відреагувати – на страх, провину, злість (у кінці тексту
запропоную конкретні дії). Можна почати розмову з того, що ви дізналися страшну
інформацію і що ви відчуваєте…
3. Забороняти соцмережі, гаджети
– марно. Це ілюзія безпеки, ми нічого не можемо забрати, не давши
взамін рівноцінне.
4. Я
зараз уважно вивчаю тему депресії і статистику щодо депресивних розладів у
світі. Ризик депресій вище в
дівчат-підлітків (і в жінок) у всьому світі. Самооцінка в дівчат більш
“вразлива”.
ЩО НАМ ВАЖЛИВО ПАМ’ЯТАТИ ПРО
ПІДЛІТКІВ
·
Це час “пустелі отроцтва”. У якій страшно, у якій дуже багато
амбівалентних почуттів і станів, їх дуже складно витримати. Крім
агресії, ейфорії, тривоги, підлітковому віку властивий стан “емоційної
обнулення”. Нудьги. Порожнечі. У здоровому стані ця нудьга
змушує нас шукати діяльність, у якій ми би відчували реалізацію. Але в
підлітків часто за нею йде прояв румінації (нав’язливих
думок): незадоволеності, злості, болючої туги. Цього стану
болісної туги діти намагаються уникнути, вибираючи дивні і страшні дії. Для нас
маркер того, що важливо терміново включатися, – шрамування. Біль фізичний
затуляє біль емоційний. Витримати фізичний біль може бути легше, ніж душевний.
·
Це час суб’єктивного переживання тотальної самотності, крихкості
внутрішніх опор і невпевненості в зовнішніх. Дитина, яка дорослішає, не може
спертися на внутрішню територію (і все, що її стосується, включно
з батьками) – саме там відбуваються глобальні зміни на всіх рівнях. Вона шукає
опори, схвалення, визнання “зовнішньої”. Саме тому їм так важливо крикнути у
світ: “А Я..” (у
Тік-Тоці, Інстаграмі тощо). Але частіше вдається: “А в мене…”. Вийшовши з
підліткового віку в здоровому стані вони прийдуть до СИЛИ Індивідуальності.
·
Запитання підліткового віку: “хто я?”, “що я можу?”, “на що можу
вплинути?”, “як далеко поширюється моя влада?”, “що я можу витримати?”. Як
ми можемо в усьому цьому допомогти:
– багатьом складно дочекатися результатів (на це просто може не
вистачати “потужності”, і це особливість цього покоління). Їм важливі “швидкі
проєкти”: кулінарія, проєктні табори, обмежені в часі проєкти, “тренінги
вихідного дня”;
– їм важлива близькість. Безпечне коло спілкування – настільні
ігри, наукові гуртки, рукоділля, будь-які майстер-класи, хобі, творчість,
навчальні проєкти, курси програмування, шашки-шахмати, фото-майстерні,
створення мультфільмів. Це прирівнюється до психотерапії;
– якщо вам вдасться залучити їх до музики – хоч барабани,
укулеле – це вплив на “внутрішню ритмізацію”, це “кондиціонер” для їхньої
розпеченої лімбічної системи. Є таке правило: школи, у яких є хор і театр, – у
меншій зоні ризику щодо булінгу;
– відчуття важливості необхідне в цьому віці: важливості свого
внеску в спільноту (школи, класу, району…), волонтерство, тьюторство, соціальні
проєкти. Навіть діти 4 класу можуть проводити майстер-класи в першокласників
(потрібно тільки продумати, як цього досягати в умовах карантину);
– привчання до рефлексії –
сторітелінг, написання есе, літературні гуртки, читання. Зробімо читання модним;
– майндфулнес, медитації, візуалізації: усе це – гальмівна
система під час збудження. Ці практики допомагають “вижити в пустелі”;
– здорова критичність – будь-які логічні ігри, “Що? Де? Коли?”,
проєкти з розвінчанням міфів, експерименти, ігри в мафію, знову-таки –
програмування, шахи-шашки;
– в арттерапії в роботі з підлітками ми використовуємо тему
лабіринту: проходження лабіринтів-квестів, малювання лабіринтів. Ми привчаємо
до відчуття, що вихід є. Логічний. Безпечний. У життя.
·
Завдання підлітків – перейти на “своє внутрішнє харчування”. Для
цього потрібно відокремитися від “харчування
маминого”. У всіх сенсах. Від харчування емоційного, від
залежності від найбільш значущої фігури (часто це проявляється буквально – у
відмові їсти ту їжу, яка прийнята в сім’ї, готується мамою, знецінення мами і
її ролі). Якщо дитина заявила, що буде вегетаріанцем/-кою – попросіть навчити
вас нових страв (і компенсуйте те, що вважаєте важливим, вітамінами).
·
“Будьте зі мною – відпустіть мене” – постійний стан підлітків. Їм
так важливо відчувати від нас: “Я з тобою! Я зможу в себе вмістити те, що ти
зараз переживаєш. Ти можеш, “спираючись на мою силу”, рости. І поруч зі мною ти
можеш розслабитися й на мене покластися”. Це дуже складно. Бути батьками
підлітка – випробування.
·
Ми пам’ятаємо, що на рівні фізіології відбуваються
величезні зміни, які залишають відчуття перевантаження і стан “це неможливо
контролювати”. Гормональні перебудови, зростання стоп, зміна
зросту, усіх обсягів, гормональні американські гірки, зміна режиму сну. Відповідальність
за будь-які невдачі дитина переносить на тілесність. І, знаєте, підлітковий вік
– саме час для онлайн-курсів зі стилю, макіяжу, освоєння сценічної ходи та ін.
І, звісно, спорту.
·
Процеси, що відбуваються в мозку: префронтальна кора
(що відповідає за раціональну поведінку, контроль, критичність, аналіз,
оцінювання ризиків) і лімбічна система (що відповідає за переживання,
формування емоцій) у підлітковому віці абсолютно не дружать. Через
гіперактивність лімбічної системи й неможливість гальмування (через незрілість
префронтальної кори й недостатність зв’язків) дитина моментально спалахує в
разі будь-якої (уявної) небезпеки. Саме лімбічна система жадає ризику. А
префронтальній корі не вистачає сили її зупинити.
ЩО РОБИТИ БАТЬКАМ
Нам важливо дати можливість підлітку “скинути збудження” (раптом
– вони захочуть займатися спортом, можуть допомогти батут, “лазерні бої”,
будь-які псевдо-агресивні ігри).
У позитивній психотерапії є
красива модель балансу або
“ромб балансу”. Уявіть ромб, у вершинах якого стоять найважливіші теми життя:
·
тіло (здоров’я, харчування, спорт, гігієна, сон…);
·
контакти (спілкування, близькість, сім’я, друзі…);
·
реалізація (діяльність, навчання, робота…);
·
сенс (фантазії, творчість, майбутнє, мрії, цілі, цінності).
В ідеальній системі всі сторони ромба мають бути рівнозначними,
але в реальному – якийсь кут може бути “відтягнутим”, перевантаженим,
деформуючи всю структуру. І нам важливо не зменшити кут, який “виділяється”, а
продумати, як збільшити інші. Це стосується й дітей, і дорослих.
ЩО МОЖНА РОБИТИ В
ШКОЛІ
Одна з колег, яка приїжджала на заняття Студії Маріанни
Ільченко, розповіла про свій досвід. Мені здалося це прекрасним кейсом.
Шкільний психолог або класний
керівник збирає клас. Йому ставить завдання: розробити інструменти “кризового
реагування” в складних ситуаціях у класі. Клас
розбивається на групи. Можливо, кожна група розв’язує своє завдання, можливо –
пропонується кілька тем, у яких група шукає відповіді:
– Як зрозуміти, що однокласнику / другу погано?
– Що я роблю, коли мені погано?
– Як розрізнити “небезпечну інформацію”, які правила безпеки в
інтернеті працюють?
– До кого можна звернутися по допомогу?
– Якщо я дізнався, що однокласник / друг збирається зробити
ризиковану дію, – як важливо вчинити?
– Що мені допомагає (заспокоїтися…)?
– Що ми робимо в класі, щоби підтримувати одне одного?
Дорослій людині важливо бути
фасилітатором цього важливого процесу. І проводити це має той, кому діти
довіряють.
Пошук відповідей, робота в групі – уже стає “виходом із
лабіринту”.
Усіх дорослих я питаю: “Коли
ваша дитина вам і з вами усміхалася? Чи дозволяєте ви дитині вас чогось
навчити? Яка улюблена страва вашої дитини? А як ваша дитина знає, що ви її
любите, що вона для вас важлива?”.
Нехай наша любов буде для дітей очевидною. А нам вистачить сил і
мудрості дати їм опору в їхньому дорослішанні. І нехай нам буде за них
спокійно.
Світлана
Ройз, дитяча та сімейна психологиня
Коментарі
Дописати коментар